Friday, December 25, 2009

Immortal Game

Sambil surfing,tiba2 saya tringat tentang catur,n saya mula berfikir,apakah catur sbnrnya?
Directly saya mula mengoogle 'Chess',n saya directly click link ke wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Chess

Sedang drag2 ke bawah sambil baca skit2(byk tulisan,malas skit nak baca) saya ternampak 'immortal game' dalam sejarah chess, apa tu?directly saya click link ke immortal game - http://en.wikipedia.org/wiki/Immortal_Game dgn curiosnya.

Hasilnya, saya dapat mengetahui satu permainan bersejarah di antara Adolf Anderssen dan Lionel Kieseritzky.

And00278.png
Andersen Kieseritzky

Andersen, bermain putih telah melakukan satu sacrifice yang sgt berani dengan memberikan kedua dua rook, satu bishop, dan queen untuk memastikan kemenangannya hanya dengan tiga minor piece (2 knight dan 1 bishop).


Immortal Game

Permainan ini merupakan satu contoh terbaik cara permainan pada abad yang ke 19, dimana rapid development dan serangan merupakan satu cara efektif untuk menang,boleh dikatakan sebagai satu cara gambit yang amat berisiko andai lawan merupakan seorg counter gambit yang hebat.

Dalam 23 langkah,permainan ini tamat,cukup pantas untuk pertandingan di kalangan professional.

Savielly Tartakower menyatakan bahawa ini ialah "a beautiful game"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails